Wat wilden we bereiken?

Doelstellingen Kadernota 2016 (nieuw beleid) en Programmabegroting 2016

Nieuw beleid Kadernota 2016 en Programmabegroting 2016

Dienstverlening

De gemeente Dronten gaat de dienstverlening aan de Drontense samenleving de komende jaren verder verbeteren. Digitaal waar het kan, persoonlijk waar dat nodig is. Programmatisch vormgegeven en uit te voeren, zoals omschreven in het Programmaplan verbetering Dienstverlening 2015-2018, in mei 2015 door de gemeenteraad vastgesteld.
Belangrijke speerpunten binnen het Programmaplan voor de periode 2015-2018 zijn de realisatie van het gemeentelijk KCC, waarbinnen 80% van de (aan-)vragen van onze inwoners en bedrijven direct worden afgehandeld. Daarnaast gaat de gehele organisatie volledig zaakgericht werken, waarmee over alle dienstverleningskanalen (balie, telefonie, email, post, digitaal loket) zicht en voortgangsbewaking komt op alle klantvragen. Daarmee kunnen onze inwoners en bedrijven via hun persoonlijke internetpagina continue zicht houden op de bij de gemeente lopende zaken. Ook wordt een nieuwe website, vormgegeven naar de logica van de klantvragen, ingericht voor onze inwoners, bedrijven en medewerkers. Een website die ook voor mensen met een beperking en minder digi-vaardige mensen geschikt is. Een dienstverlening die oplossingsgericht, persoonlijk, klantvriendelijk, deskundig en waar mogelijk digitaal beschikbaar is.

Verhoging bijdrage samenwerking Regio Zwolle

We pakken binnen de Regio Zwolle als overheid (19 gemeenten en 4 provincies) een belangrijke rol als verbinder en aanjager en werken op basis van vrijwilligheid en in verschillende samenstellingen samen. Kennis van en over elkaar tussen ondernemers is nog te vaak beperkt aanwezig. Ons gezamenlijk doel is een effectieve verbinding te slaan tussen lokale ondernemers, onderwijs, onderzoeksorganisaties en overheden. Regio Zwolle wil de ontwikkelde innovatie-infrastructuur en de aansturing (governance) voor de lange termijn bestendigen. Samen investeren in uitvoering, versterking en waar nodig inhoudelijke aanscherping van het regionaal sociaal en economisch beleid.
Voor ondernemers betekent dit geen gratis of vrijblijvende deelname. Financiering van intermediairs zoals Kennispoort moet ook door ondernemers gedragen worden, de huidige bijdrage van 10 procent wordt minimaal verdubbeld naar 20 procent. Dit kan ook door innovatieve aanpak, zoals crowdfunding voor ondernemers of het sturen van factuur op basis van waardebepaling achteraf na een succesvol project.
Voor de continuïteit van de innovatiestructuur met regionale loketten en open innovatiecentra pleit de Economic Board Regio Zwolle voor het langjarig financieel ondersteunen door overheden. Voor de deelnemende gemeenten betekent dit een structurele bijdrage van 1 euro per inwoner.

Cofinanciering in het kader van Leader etc.

Voor de nieuwe LEADER-periode, die loopt van 2014-2020, stellen we cofinanciering beschikbaar. We schatten in dat hiervoor een bedrag van € 450.000 afdoende is. Aangezien aan het einde van 2015 (volgens de huidige planning) daadwerkelijk gestart kan worden met het indienen van aanvragen voor de nieuwe periode wordt dit bedrag verdeeld over de jaren 2016 tot en met 2018. LEADER-aanvragen moeten passen binnen de thema’s Sociale innovatie, Stad-land relatie of Agro-toeristische infrastructuur.

Bestaande ontwikkelingen die doorlopen in 2016 vanuit de Programmabegroting 2016

Regionale samenwerking

Het college wil zowel in Flevoland als met de regio Zwolle als met gemeenten op de Veluwe op verschillende terreinen gericht blijven samenwerken. Binnen het sociaal domein zijn bijvoorbeeld afspraken gemaakt over de vormgeving van een Flevolands meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Dronten participeert actief in de regio Zwolle vooral op economisch gebied met een accent op agro en food. Met de gemeenten Zwolle, Kampen en Dalfsen wordt bekeken of deelname aan het Shared Service Centrum Zwolle voor bedrijfsvoeringstaken te realiseren is. De raad heeft in 2014 inzicht gekregen, via een rekenkameronderzoek, in de circa 25 samenwerkingsverbanden waar Dronten in participeert. Met de raad zal nog gesproken worden over mogelijke suggesties op het niveau van strategie/betekenis, politieke sturing, controle en informatievoorziening.

Integriteitsbeleid

Integriteit blijft binnen onze organisatie een aandachtspunt. Dat is op de volgende wijze geborgd:

  • Nieuwe medewerkers inclusief tijdelijke krachten die langer dan drie maanden in dienst komen, worden beëdigd door de gemeentesecretaris, na een inleidend gesprek met hen over integriteit, loyaliteit en de Drontense integriteitsregels;
  • Op intranet is een aparte pagina ingericht met informatie over integriteit;
  • In de financieel-administratieve processen waar geld aan te pas is altijd minimaal het “vier ogen principe” ingebouwd. Zodoende kan in beginsel niemand op ogenschijnlijk bevoegde wijze door solistisch handelen geld in verkeerde handen brengen. De betalingsproces wordt in 2e helft 2015 verder uitgewerkt inclusief controles. Deze controles worden vanaf 2016 opgenomen in het interne controleplan;
  • In afdelingsoverleggen wordt jaarlijks aandacht besteed aan een integriteitsonderwerp. In voorkomend geval wordt een actuele integriteitskwestie in betreffende afdeling en soms ook daarbuiten besproken aan de hand van het beleids- en denkkader dat is ingevoerd voor de morele oordeelsvorming.

Duurzaamheid

Wat is de invloed van Dronten op de wereld van morgen? Met deze vraag houdt het programma Duurzaam Dronten zich bezig. Het klimaat verandert en de bewustwording van onze keuzes op dit klimaat staan centraal bij de afwegingen die we maken. Het beleid Duurzaam Dronten 2011-2016 geeft hiervoor de kaders.
Het programma Duurzaamheid is hiervoor onderverdeeld in 5 speerpunten:
Energie besparen, Energie opwekken, Fairtrade/Participatie, Mobiliteit/Vervoer en Samenwerking.
Met deze speerpunten zet het programma Duurzaamheid zich in om energie onafhankelijk te worden, CO2 uitstoot te beperken en gezonde en eerlijke productie/producten te promoten.
De wijze waarop is per speerpunt verschillend maar worden gekenmerkt door bewust gebruik te maken van onze voorbeeldfunctie als gemeente en samenwerking met andere partijen. De instrumenten welke hiervoor ingezet zijn betreffen het duurzaamheidsfonds, het Fairtrade label, de Millenniumcampagne van de VNG, de COS duurzaamheidsmeter en de Trias Energetica.
Het huidige beleid Duurzaam Dronten heeft een looptijd tot en met 2016. Ook na 2016 blijven we werken aan verduurzaming van de gemeente.
In het voorjaar 2016 zal hiervoor een voorstel Klimaatbeleid tot 2040 aan de raad worden voorgelegd. Het klimaatbeleid zal een belangrijke pijler vormen voor  het beleidsplan Duurzaam Dronten 2016-2020 welke in 2016 aan de raad wordt voorgelegd. In dit beleidsplan zijn de ambities uit het collegeprogramma door de programmaorganisatie in projecten uitgewerkt welke benodigd zijn om de lange termijn klimaatdoelstellingen te bereiken.
Voor het programma Duurzaam Dronten is eenmalig budget vrijgemaakt (€100.000) waarvan het restant (circa €40.000) meegenomen zal worden naar 2016. Bij de behandeling van het nieuwe beleidsplan Duurzaam Dronten zal inzicht gegeven worden in de benodigde middelen. In de kadernota voor 2017 zullen de middelen worden aangevraagd ter uitvoering van het beleidsplan Duurzaam Dronten.

Verbetertraject interne controle

In 2015 werkt het college aan het verbetertraject voor de interne controle en geeft uitvoering aan de door de raad ingediende motie naar aanleiding van de niet afgedragen WAO-WIA-premies. Naast de personeels- en salarisadministratie worden ook verbeteringen doorgevoerd in het budgetbeheer en de verplichtingenadministratie. De verbeterde processen worden zo spoedig mogelijk ingevoerd. Ook in 2016 en volgende jaren ziet ons college nauwlettend toe op uitvoering en borging van de processen (zie ook paragraaf Bedrijfsvoering) en de verbinding met de klankboordgroep uit de raad.

Extra programmakosten dienstverlening versus tijdelijke legesverhoging.

Het onderzoek naar de vraag of we tijdelijke extra programmakosten van dienstverlening kunnen doorberekenen naar een tijdelijke legesverhoging heeft er niet toe geleid dat wij in die richting nu een dekkingsvoorstel doen. De dekking van genoemde kosten blijft dus uit de reserves die in het raadsbesluit over het Programma Verbetering Dienstverlening 2015-2018 zijn opgenomen.