140  Openbare orde en veiligheid

Aanpak (georganiseerde) criminaliteit en toegenomen taken openbare orde en veiligheid

In 2016 hebben enkele sleutelpersonen van de afdeling VHV en PZ een studiebijeenkomst bijgewoond over het thema Mensenhandel. Het opleidingsplan op het gebied van mensenhandel voor sleutelpersonen van de afdelingen PZ, SZ en MO wordt in 2017 verder geïmplementeerd. Het Damoclesbeleid (met het Damoclesbeleid kande burgemeester uitvoering geven aan de bevoegdheid die artikel 13b van de Opiumwet biedt) is vastgesteld en is in december 2016 geëvalueerd. In 2016 hebben twee collega’s van VHV een studiemiddag bijgewoond hoe bestuursrecht kan worden ingezet als hennep in huurwoningen wordt aangetroffen. De beleidsregels Bibob zijn geactualiseerd en met de vastgoedbranche uitgebreid. De betrokken medewerkers van de afdeling REO gaan in het voorjaar 2017 een basiscursus Bibob volgen. De sleutelpersoon op dit gebied van de afdeling CD gaat in dezelfde periode een (financiële) verdiepingscursus volgen. Tegelijkertijd krijgen eerdergenoemde collega's een introductie op het thema Bibob om hun bewustwording te vergroten. In mei 2016 heeft de DNU driehoek (Dronten, Noordoostpolder, Urk)
met de invoering van DOR(Digitaal Opkopers Register) ingestemd. De benodigde wijziging van de Apv is doorgevoerd. Daarnaast is het DOR aangewezen als gewaarmerkt en doorlopend register. In november 2016 is gestart met het leveren van input voor het ondermijningsbeeld d.m.v. een groepssessie waaraan collega’s van verschillende afdelingen en de politie aan mee gewerkt hebben. Voorafgaand is er een bijeenkomst geweest waarin uitleg is gegeven over het thema georganiseerde criminaliteit waarbij ook aandacht is geschonken aan mogelijke signalen op dit gebied. Er volgen daarnaast nog enkele individuele interviews. Het Regionaal Informatie en Expertise Centrum is verantwoordelijk voor het opstellen van het ondermijningsbeeld dat naar verwachting eind januari 2017 gereed is. De uitkomsten van het ondermijningsbeeld worden in het eerste kwartaal van 2017 met de gemeenteraad in een besloten setting gedeeld. Deze avond wordt de gemeenteraad tevens geïnformeerd over de huidige stand van zaken rondom het thema georganiseerde criminaliteit.

Samenwerking veiligheid

De VO-scholen tezamen met de leerplichtambtenaar schuiven structureel een aantal keer per jaar bij het Jeugd Interventieteam (JIT) aan. Voor Swifterbant en Biddinghuizen wordt onderzocht in hoeverre behoefte is aan een (gezamenlijk) KVO-W (winkelgebied). Samen met het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) wordt bekeken in hoeverre vorm kan worden gegeven aan een KVB (Keurmerk Veilige Buitengebieden) voor het agrarisch gebied binnen de gemeente. In de strijd tegen de woninginbraken is in de zomerperiode een strandballenactie voor Burgernet georganiseerd. Ook wordt op reguliere basis op de gemeentepagina aandacht besteed aan het voorkomen van inbraken. In de prestatieafspraken met OFW is opgenomen dat OFW actief aandacht zal besteden aan Burgernet en Waaks. Ook over het PKVW zijn met OFW afspraken gemaakt. Met de politie is een plan van aanpak opgesteld voor de inzet van Mobeyes. Met de moskeeën in Dronten wordt nauw samengewerkt. Een mooi resultaat is de samenwerking met de Turkse moskee op het gebied van de training Diamant die in november jl. van start is gegaan. Op het gebied van het herkennen van mogelijke signalen van radicalisering zijn diverse een- en tweedaagse trainingen georganiseerd. Hieraan hebben zowel interne collega’s als collega’s van de politie, Meerpaal, het COA, MDF, Reclassering, Almere College, Ichthus College, het Perron, OFW, Vitree, GGD Flevoland, Impact, Vluchtelingenwerk Midden-Nederland, Kinderopvang Dronten deelgenomen.

Radicalisering

In 2016 heeft de integrale aanpak van radicaliserende (moslim)jongeren verder vorm gekregen. Vertegenwoordigers van scholen, jongerenwerk, politie, het AZC en gemeente hebben vooral geïnvesteerd in kennisvergroting en signaalherkenning.
Op het gebied van het herkennen van mogelijke signalen van radicalisering zijn diverse een- en tweedaagse trainingen georganiseerd. Hieraan hebben zowel interne collega’s als collega’s van de politie, Meerpaal, het COA, MDF, Reclassering, Almere College, Ichthus College, het Perron, OFW, Vitree, GGD Flevoland, Impact, Vluchtelingenwerk Midden-Nederland, Kinderopvang Dronten deelgenomen. Coachingstrajecten zijn op dit moment niet aan de orde.

PKVW

De aanpak van woninginbraken blijft een constant aandachtspunt. Slachtoffers van woninginbraken kunnen sinds 2015 een gratis Politie Keurmerk Veilig Wonen (PKVW)-advies aanvragen. In de prestatieafspraken 2017 met OFW is afgesproken dat bij nieuwbouw zowel de woningen voldoet aan de eisen van het PKVW. Hiervoor wordt het certificaat aangevraagd. Voor bestaande wijken en buurten wordt ingezet op een combinatie van veilige woningen in een veilige woonomgeving. Het gericht toepassen van het PKVW wordt dan onderdeel van een bredere aanpak.

Actualisatie APV

In 2016 heeft er een grote actualisatie van de APV plaatsgevonden. Bij de actualisatie zijn zowel de organisatie als ook de inwoners van de gemeente Dronten betrokken. Voor de inwoners zijn hiervoor een tweetal inwonersavonden georganiseerd. De avonden en de resultaten ervan zijn positief te noemen. De aangedragen wijzigingen en wensen tijdens deze avonden hebben samen met die vanuit de organisatie erin geresulteerd dat de APV is geactualiseerd. Hiermee voldoet de APV weer aan de eisen van deze tijd.

Buurtpreventie

De inzet van inwoners bij de lokale veiligheid is cruciaal. Naast de inzet van Burgernet en Waaks! zijn er in verschillende buurten in de gemeente Dronten initiatieven tot het opstarten van WhatsApp-groepen ontstaan. Door in een WhatsApp-groep informatie te delen over verdachte situaties kan de politie goed geïnformeerd worden en wordt de pakkans vergroot. De gemeente ondersteunt haar inwoners bij het opstarten van een WhatsApp-groep.

Toezicht & Handhaving DHW

Voor het toezicht op de Drank- en Horecawet (DHW) zijn in 2016 in totaal 60 controles uitgevoerd bij zowel commerciële als de para commerciële horeca inrichtingen. De toezichtstaak was daarbij gericht op de naleving van de Drank- en Horecawet, APV en de DHW-vergunningen. De handhavings- en sanctiestrategie is gebaseerd op het “Handhavingsbeleid Drank- en Horecawet Dronten” dat in 2014 in gezamenlijkheid met de gemeenten Noordoostpolder, Urk en Dronten is vastgesteld. Daarbij heeft de planning plaatsgevonden op basis van de geactualiseerde DHW-vergunningenbestand. Naast de leeftijdgrenscontroles en basiscontroles zijn er enkele evenementen gecontroleerd en zijn handhavingsverzoeken afgehandeld. De toezichttaken zijn in regionale samenwerking met andere gemeenten en de politie uitgevoerd en zijn gecombineerd met het vergroten van de bewustwording door middel van voorlichtende taken door de toezichthouders/Boa's aan de horecaondernemers en para commerciële inrichtingen. Deze inzet heeft bijgedragen tot een verbetering van het naleefgedrag en vergroting van de bewustwording van de negatieve effecten van alcoholgebruik bij jongeren.