Wat wilden we bereiken?

Doelstellingen Kadernota 2016 (nieuw beleid) en Programmabegroting 2016

Nieuw beleid Kadernota 2016 en Programmabegroting 2016

Aanpassing sporthal ’t Dok (invaliden)

Flevostar Dronten is een sportvereniging voor mensen met en zonder beperking (sporters met een beperking, vrijwilligers en trainers met én zonder beperking). De sporthal is niet goed aangepast voor rolstoelgebruikers. Dit geldt met name voor de toegankelijkheid van de hal en de doucheruimte in de kleedkamers. Flevostar heeft de gemeente verzocht de sporthal dusdanig geschikt te maken zodat ook G-sporters hier veilig kunnen sporten. De verbeteringen moeten niet alleen worden gezien vanuit het perspectief van toegankelijkheid en gebruik van de sporthal. Ook om ’t Dok snel te kunnen verlaten bij calamiteiten zijn deze verbouwingen en aanpassingen nodig.
Uitgangspunt is dat mensen zelfstandig moeten kunnen functioneren in de samenleving. Sociale contacten zijn hierbij heel belangrijk. De gemeente Dronten is een gemeente waar alle inwoners ongeacht hun leeftijd of fysieke gesteldheid, op een verantwoorde, sociale en laagdrempelige wijze, aan enige vorm van bewegen en sportbeoefening kunnen doen. Dit resulteert er mogelijk in dat er minder beroep wordt gedaan op zorg en hulpverlening.

Bestaande ontwikkelingen die doorlopen in 2016 vanuit de Programmabegroting 2016

Ontwikkeling MFG Swifterbant

Op 1 april heeft de Stichting de Oeverwal haar plannen ten aanzien van het MFG Swifterbant gepresenteerd en onderbouwd met visie, draagvlak en financiën. Om tot een daadwerkelijke realisatie te komen dient er een opdrachtgever/exploitant voor 30 sociale huurwoningen te komen. OFW heeft inmiddels aangegeven geen rol te kunnen spelen voor het totale programma van 30 woningen. Deze verkregen input wordt meegenomen bij  in het in beeld brengen en uitwerken van alternatieven. De gemeente zal hierbij haar regierol mogelijk verbreden. Gezamenlijk met het bestuur van de Stichting De Oeverwal worden tevens de andere vervolgstappen besproken en in gang gezet. Hierbij blijft de gemeente in de ondersteunende rol en blijft de ontwikkeling een initiatief van de lokale Swifterbantse gemeenschap. Een lijn zoals deze ook het recentelijk door de gemeenteraad vastgestelde accommodatiebeleid is beschreven.

Ontwikkeling fase 2 MFG Biddinghuizen

De stichting en gemeente hebben na de presentatie van het haalbaarheidsonderzoek intensief samen gewerkt aan een verdere uitwerking van  het commitment van partijen, de exploitatie en de financiering  van MFG 2. Bij deze uitwerking wordt het vastgestelde accommodatiebeleid betrokken. Het resultaat hiervan is/wordt aan de raad aangeboden waarna in 2016, na goedkeuring raad verder wordt gewerkt aan het plan van uitvoering om te komen tot daadwerkelijke realisatie van fase 2. In het plan van uitvoering wordt een definitieve keuze gemaakt voor eigendom, beheer en exploitatie van MFG 2.

Toekomst zwembaden

Er is een toekomstvisie voor de drie gemeentelijke zwembaden opgesteld. Aan de hand hiervan is in mei door de raad besloten nader onderzoek te verrichten naar een kleine nieuwbouw-variant van zwembad Overboord. Er is een klankbordgroep opgericht waarin de gebruikers zijn vertegenwoordigd. Doelstelling is om te komen tot een kleiner nieuw zwembad in een zodanig concept dat deze breed wordt gedragen. Ook is besloten om beide buitenzwembaden in de kernen  Biddinghuizen en Swifterbant open te houden en nader te onderzoeken welke vormen van burgerparticipatie mogelijk zijn. Zowel dorpsbelangen Biddinghuizen als Swifterbant worden nauw betrokken bij de toekomstvisie. Tot slot is besloten om de huur- en exploitatieovereenkomst binnensportaccommodaties inclusief de zwembaden te verlengen met 2 jaar tot en met 31 december 2018. Met de huidige exploitant worden hierover goede afspraken gemaakt.

Sportbeleid

De pijlers van het sportbeleid zijn: ontspanning en ontmoeting, volksgezondheid en citymarketing. In relatie tot de eerste twee pijlers zijn met name de buurtsportcoaches in Dronten van groot belang. Zij bieden volop activiteiten aan voor alle doelgroepen en de buurtsportcoaches leggen de verbinding tussen scholen, sportverenigingen en welzijnsinstellingen. Waar mogelijk wordt aansluiting gezocht bij de sociale wijknetwerken bij de uitwerking van de Dronter Koers. Ook in 2016 gaan we door met de buurtsportcoaches. Voor de jaren vanaf 2017 zal een voorstel ‘hoe verder met de buurtsportcoaches’ opgesteld worden.
Het Nederlands Clubkampioenschap wielrennen (tijdrijden) vindt ook na 2015, in  2016 en 2017 in Dronten plaats. In november 2014 is hiervoor een overeenkomst tussen de KNWU, de wielervereniging en de gemeente Dronten ondertekend. Hiermee wordt Dronten nadrukkelijk op de (wieler) kaart gezet.
In 2016 gaat de gemeente Dronten zich bezinnen op de uitvoering van de gemeentelijke taken op het terrein van sport. De exploitatie van de gemeentelijke sportaccommodaties is door de gemeente uitbesteed aan commerciële partijen. Onderzocht wordt of de oprichting van een sportbedrijf voor Dronten in de toekomst mogelijkheden biedt de taken op het gebied van sport beter of efficiënter uit te voeren.

Cultuur

Eind 2005 / voorjaar 2016 wordt het document “De kracht van cultuur. Cultuurvisie gemeente Dronten 2015” aangeboden. Na het vaststellen van de cultuurvisie zal in 2016 worden nagegaan in hoeverre de visie kan worden gevolgd door beleidsmaatregelen en een uitvoeringsprogramma.

Erfgoedwet

De nieuwe Erfgoedwet (beoogde ingangsdatum 1 januari 2016) vervangt een aantal bestaande wetten en regelingen op het terrein van het behoud van cultureel erfgoed. Voor het beschermen van monumentale gebouwen verandert de Erfgoedwet de bestaande praktijk niet. Op dit gebied blijft de oude Monumentenwet van kracht tot de komst van de Omgevingswet (verwacht in 2018). Met de Omgevingswet zal monumentenzorg een integraal onderdeel worden van de zorg voor de fysieke leefomgeving. De vergunningverlening voor zowel de monumentale gebouwen als de archeologische monumenten wordt dan een verantwoordelijkheid van het college. Door de komst van de Erfgoedwet is wel een technische aanpassing van de lokale Erfgoedverordening nodig.