Wat wilden we bereiken?

Doelstellingen Kadernota 2016 (nieuw beleid) en Programmabegroting 2016

Nieuw beleid Kadernota 2016 en Programmabegroting 2016

Onderzoeksbudget verkenning recreatieve verbinding Swifterbant

In 2016 zal het onderzoek naar mogelijke recreatieve & utilitaire verbindingsmogelijkheden tussen Dronten en Swifterbant worden onderzocht. De doelstelling is om in het 3e kwartaal van 2016 de resultaten qua mogelijke tracés, kosten, beperkingen, aandachtspunten etc te presenteren aan de gemeenteraad zodat vervolgens besluitvorming kan plaatsvinden.

Fietspad de Zuid

Het college gaat voor kwalitatief hoogwaardige, goed onderhouden, veilige maar ook een voor de hand liggende fietsinfrastructuur. De fietspaden aan De Zuid voldoen hier niet aan zo ook past het gedrag van veel fietsers niet bij de verouderde inrichting. Bijna wekelijk is wel een bewoners die van dit foute gedrag melding maakt . Om deze belangrijke verbinding hoogwaardig (beton ipv tegels), veilig (voldoende breed + evt 2 richtingen) en naar deze tijd in te richten, is het van belang De Zuid her in te richten met al dan niet fietspaden in 2 richtingen aan 1 of 2-zijden, vergelijkbaar met de structuur in Dronten West. De Zuid als zeer belangrijke fietsrelatie is dan weer toekomstbestendig en is gehoor gegeven aan de veelvuldig gemelde klachten over fout fietsgedrag. Daarnaast wordt door het college gewerkt aan een aantal andere oplossingen voor fietsknelpunten, zoals deze in de commissie van februari 2015 (Educalaan) zijn aangedragen. De daarvoor benodigde middelen zijn in deze programmabegroting niet meegenomen.

Onderzoek realisatie van een logistiek terrein ten behoeve van evenementen

Met Leisure World zijn afspraken gemaakt om te komen tot een inrichting van een voorziening op hun terrein aan de Rivierendreef. Daarmee is een aanzienlijk goedkopere oplossing gevonden voor deze problematiek. Hiervoor is een eenmalige bedrag van € 10.000 nodig voor het aanpassen van de nutsvoorzieningen. In de Kadernota 2016 hadden wij de raming nog op pm staan. Nieuwe inzichten maken het noodzakelijk om nu bij deze programmabegroting 2016 een eenmalige raming op te nemen van € 10.000. Dit kan gedekt worden door een onttrekking uit de algemene reserve vrij aanwendbaar.

Parkeren Hondsdraf versus bereikbaarheid hulpdiensten (co-financiering BDU 50 %)

De parkeersituatie in de Hondsdraf en omgeving Hondsdraf is niet ideaal. De bereikbaarheid voor hulpdiensten is niet gewaarborgd. Dit vraagt om een aanpassing in de openbare ruimte om parkeren op andere locaties vorm te geven. Deze problemen zijn aangedragen door zowel de bewoners alsmede door de hulpdiensten. In goed overleg met de bewoners en de hulpdiensten zal gezocht worden naar een nieuwe, goed functionerende situatie. De dekking vanuit de Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar maakt samen met de BDU (50% cofinanciering) dat er een investeringsbudget van € 50.000 beschikbaar komt.

Aanpassing onkruidbestrijding in verband met aanscherping wettelijke vereisten

Aangaande de onkruidbestrijding op straatverharding is de besluitvorming op rijksniveau nu zodanig dat gemeenten vanaf begin 2016 geen chemische middelen meer mogen gebruiken op straatverharding om het onkruid te bestrijden. Alternatieven zijn borstelen, branden, hete lucht, stomen of heet water. Gebruik van deze methoden vraagt om een andere wijze van onkruidbestrijding. Op dit moment wordt er gekeken naar deze alternatieven en welke methode(s) voor de gemeente Dronten geschikt zouden zijn. Er is hierin nog geen expliciete keuze gemaakt. Deze mechanische en thermische bestrijdingsmethoden zijn bij een gelijkblijvend beeldkwaliteitsniveau van de straatverharding echter wel veel duurder dan de chemische bestrijdingsmethode. Een eerste rapportage hierover wijst uit dat de kosten per jaar drie tot vier keer hoger uitkomen dan voorheen. Een tweede rapportage hierover wordt half september 2015 aangeleverd. In de Kadernota hadden wij de raming nog op pm staan. Nieuwe inzichten maken het noodzakelijk om nu bij deze programmabegroting 2016 een structurele raming op te nemen van € 165.000 per jaar.

Versteviging wegbermen

De wegen in het buitengebied worden steeds meer en intensiever belast door de wijzigingen in functies van de agrarische bedrijven. Dit leidt tot meer en zwaarder transport. Hier zijn de buitenwegen niet op ingericht. Doelstelling van het college is dat de bermverstevigingen in 2018 verder zijn uitgebreid, waarbij is geanticipeerd op de actuele knel- en aandachtspunten in het buitengebied in afstemming met LTO. Op dit moment is er jaarlijks € 67.400 beschikbaar voor het bestaande plan voor bermverstevigingen. Met deze impuls van gemiddeld € 118.000 extra wordt verwacht dat na 2018 de grootste problemen zijn opgelost.
Op basis van inspecties en schouwen komt de volgende prioritering naar voren. Vanaf 2016 staan de volgende wegen (voorlopig) geprioriteerd:

  • 2016: deel van de Mosselweg en mogelijk nog de Bosweg, afhankelijk van uitvoeringsplanning in 2015 en ontwikkeling Jehova’s Getuigen;
  • 2017: delen van de Elandweg en Zeebiesweg;
  • 2018: delen van de Alikruikweg, Ansjovisweg en Visvijverweg.

Bestaande ontwikkelingen die doorlopen in 2016 vanuit de Programmabegroting 2016

Herinrichting De Noord (Energieweg – brug De Zate)

In 2016 wordt De Noord tussen de Energieweg en de brug over De Zate heringericht conform structuurvisie Hanzekwartier zo ook wordt ingespeeld op veranderingen in het gebied gelet op fiets-voetgangersstromen als gevolg van de komst van station Dronten en de bouw van de school Het Perron. Ook wordt het Ottoplein en omgeving heringericht en gereed gemaakt  tot een bouwrijpe kavel. Naar verwachting wordt in 2015 voor dit project een herstructureringssubsidie door de provincie toegewezen.

Actualiseren gemeentelijk verkeers en vervoersplan (GVVP)

Het huidige GVVP is verouderd en gedateerd. In 2015 wordt een begin gemaakt met de actualisatie zo ook bestaat de wens specifiek aandacht te laten uitgaan naar de fiets in het GVVP.  In 2016 zal een aangepast plan worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Aanpassing Roggebot

In 2018 wordt naar verwachting gestart met de vervanging van de huidige rotonde voor de brug vervangen door een ongelijkvloerse kruising met op- en afritten. Dit zal de 1e fase van het project zijn, met nog een lage brug. Ook aan de zijde van Overijssel vinden gelijktijdig aanpassingen plaats. Deze oplossing loopt vooruit op de verplaatsing van de sluis en houdt rekening met de nog te realiseren nieuwe oeververbinding zodat de files bij knooppunt Roggebot, een belangrijke in- uitvalsweg voor Flevoland, uiteindelijk tot het verleden behoren. De 2e fase is dat op den duur de lage brug wordt vervangen door een 7 meter hoge brug.

Passage Dronten N-23

De uitvoering van voorbereiding van de aanleg van de N23 heeft vertraging opgelopen. De vertraging is het gevolg van budgetproblemen aan de zijde van de provincie. Dit zal er toe leiden dat in 2016 gewerkt wordt aan het bestek en de verdere voorbereiding en dat de oplevering in 2018 gaat plaatsvinden.

Aanpassing Bosweg

In 2016 zal de aanpassing van de Bosweg worden gerealiseerd. De voorbereiding van deze plannen in afstemming met aanwonenden en inwoners van Swifterbant heeft in samenspraak met Dorpsbelangen in 2015 plaatsgevonden.

Parkeren

De voorbereiding van de locatie Steenbergen is gestart in 2015. Naar verwachting zal een heringerichte locatie Steenbergen in het 2e kwartaal van 2016 worden opgeleverd. De kosten worden gedekt uit beheergelden en middelen vanuit de parkeervisie. Het parkeren bij de Helling / De Noord gaat niet in 2016 worden uitgevoerd omdat hier nog bouwontwikkelingen plaatsvinden. Wel zullen de voorbereidingen voor het ontwerp en de uitvoering in 2016 worden gestart. In 2016 worden de voorbereidingen voor herinrichting De Noord/De Helling getroffen waarna tot realisatie kan worden overgaan als de bouwontwikkelingen in het Heuvelpark zijn afgerond.

Fietsparkeren station Dronten

Na een lang voorbereidingstraject met Prorail wordt in 2015 door Prorail begonnen met de aanleg van nieuwe fietsenstalling voor ruim 400 fietsen. De huidige fietsenstalling bleek kort na de in gebruik name van de Hanzelijn al veel te klein. De stalling zal in 2016 gereed en het tekort aan stallingsplaatsen is daarmee naar verwachting opgelost.