002Bestuursondersteuning college van burgemeester en wethouders

Programma Verbetering Dienstverlening 2015-2018

De gemeente blijft werken aan een goede dienstverlening. De (strategische) doelen zijn geformuleerd in het Programma Verbetering Dienstverlening. Onze dienstverlening toetsen we continu aan de mate waarin deze oplossingsgericht, efficiënt, betrouwbaar, klantvriendelijk, digitaal, deskundig en menselijk is. Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.
In 2016 is een aantal goede stappen gezet om deze doelen te realiseren en de dienstverlening te verbeteren.

Nieuwe website
In juni is de nieuwe website gelanceerd. De website is volledig gebaseerd op ons zaaksysteem Mozard. Met deze nieuwe site hebben we een slag gemaakt van een informatieve naar een dienstverlenende website. De website beschikt over een moderne zoekmachine die klanten snel naar de gevraagde informatie leidt. Hierdoor hebben zij direct toegang tot de juiste informatie.
Ook stelt de nieuwe website klanten beter in staat om verschillende zaken met de gemeente digitaal te regelen.

Sociale media
Sociale media is een belangrijk medium. Wij hebben daarom een sociale media monitoring tool geïmplementeerd. Deze tool zorgt voor een éénduidig overzicht en inzicht in nieuws vanuit verschillende social media en helpt ons om te weten én direct te reageren op wat er op sociale media leeft over onze gemeente.
Sinds september zijn wij ook bereikbaar via WhatsApp. Het inzetten van dit medium draagt bij aan het op de juiste en snellere wijze informeren van onze klanten. Evaluatie van dienstverlening via dit kanaal vindt plaats in het eerste kwartaal 2017.

Uitrol zaakgericht werken
In 2016 is met het zaaksysteem Mozard zaakgericht werken verder uitgerold in de organisatie. Gezien de vele activiteiten is er per 1 januari 2017 (structureel) een tweede functioneel beheerder Midoffice in dienst getreden, om het zaakgericht werken verder uit te rollen en te beheren. Dit project zaakgericht werken zal ook in 2017 actief bijdragen aan de verbetering van de dienstverlening en informatievoorziening.
Het zaaksysteem biedt daarnaast ook de functionaliteit van klantcontactsysteem ten behoeve van ons Klant Contact Centrum (KCC). Hiermee kunnen medewerkers van het KCC klanten eenduidige, kwalitatief betere en nog betrouwbaardere informatie verstrekken.

Werken op afspraak bij publiekszaken
Vanaf 1 september 2016 werken we aan de balie van publiekszaken volledig op afspraak. Er zijn nauwelijks wachttijden, klanten spreken altijd de ambtenaar die zich heeft voorbereid op het gesprek met de klant. Daarnaast heeft de ambtenaar de kennis om de vraag van de klant te kunnen beantwoorden. Wij zijn een dienstverlenende organisatie, waarbij de kwaliteit van de dienstverlening hoog in het vaandel staat. Vanzelfsprekend bieden we dan ook zo veel als mogelijk maatwerk en ondersteuning aan verzoeken van inwoners.

Project meetinformatie (klanttevredenheidsonderzoek)
In april van dit jaar is het Project ‘Meetinformatie Dienstverlening’ gestart. Doel van dit project is het duurzaam meten van de  dienstverlening aan de hand van vastgestelde objectieve en subjectieve effectindicatoren. De meetresultaten bieden inzicht in de status van de kwaliteit van onze dienstverlening. Tegelijkertijd stelt het de organisatie in staat gerichte verbeteracties uit te voeren.

Promotie Dronten

Dronten wil zich met behulp van promotie van het gebied binnen de gemeentegrenzen (citymarketing en gebiedspromotie) een onderscheidende positie verwerven ten aanzien van de thema's Agro & Food en Recreatie (Sport). Met als resultaat een versterking van identiteit en imago. Dit levert een bijdrage aan een versterking van de economie, recreatie en toerisme en werkgelegenheid binnen de gemeentegrenzen (Dronterland). De juiste inzet van promotiemiddelen straalt ook af op andere beleidsterreinen. Het op de kaart zetten van Dronten heeft een positief effect voor inwoners en bedrijven, omdat de economie en werkgelegenheid hierdoor gestimuleerd worden. Bij deze promotie leggen wij ook een relatie met sport. Het mogelijk maken van nationale evenementen in Dronten draagt bij aan de landelijke bekendheid van onze gemeente.

Cofinanciering in het kader van Leader etc.

De eerste aanvragen (5 in totaal) vanuit met name recreatieondernemers zijn in behandeling genomen. De lokale actiegroep (LAG), waarin ook de gemeente deelneemt, heeft alle voorbereidingen getroffen om de aanvragen op een goede manier door te leiden naar de subsidieverstrekker. Om de aanvragers te ondersteunen zijn pitches georganiseerd waarin aanvragers hun idee kunnen presenteren. Een aantal LAGleden geeft dan advies hoe de aanvraag aan te scherpen om in aanmerking te komen voor leader. Soms wordt ook geadviseerd geen aanvraag in te dienen.

Programma Duurzaam Dronten

De duurzaamheidslening is succesvol. Het verhoogde budget welke door de raad aanvullend ter beschikking is gesteld is in 2016 grotendeels gebruikt.
Het klimaatbeleidsplan zou in 2016 aan de raad voorgelegd worden maar is nog niet gereed. Dit is in voorbereiding en wordt in het tweede kwartaal van 2017 aangeboden  voor behandeling. Dit sluit aan op de proceslijn van de provinciale omgevingsvisie waarin energie 1 van de 4 speerpunten is.
De pilot duurzaam vervoer CO2 besparing is actief besproken in de jaargesprekken en het gebruik van het OV (NS- Business cards), elektrische auto's en -fietsen is gestegen.
In 2016 heeft het college planologische medewerking gegeven voor het onderzoeken van de mogelijkheden van twee pilots in wind- en zonne-energie projecten, in en tegen de bebouwde kom aan. Voor bio vergisting is vergunning verleend voor het verdubbelen van groengas.
Het Fairtrade label is door de gemeente behouden en de Christiaan Hugens school heeft het Fairtrade label mogen ontvangen. Bij de bebouwde kom is het Fairtrade label op de welkomstborden weergegeven.
Voor het bedrijventerrein de Poort van Dronten is in samenwerking met de DE-on een onderzoek uitgevoerd met Royal Haskoning/DHV. In dit onderzoek zijn de mogelijkheden op economische, ruimtelijk en juridisch gebied in kaart gebracht voor een verplaatsbare zonneweide. Deze resultaten zijn positief in 2017 zal de businesscase doorgerekend worden.
De aanbesteding voor zonnepanelen op de Reest is gegund en zal in 2017 gerealiseerd worden. De aangevraagde SDE+ is verleend.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe zwembad wordt ingezet op duurzame ontwikkeling.

Project digitalisering archieven

De gemeente Dronten heeft de afgelopen jaren diverse archieven gedigitaliseerd. Het digitaliseren is onlosmakelijk verbonden met het efficiënt toegankelijk en veilig ontsluiten van de betreffende archieven.
In 2016:

  • Zijn de P-wet- en Wmo-dossiers gedigitaliseerd en via ons zaaksysteem ontsloten voor de betreffende werknemers;
  • Is het toegankelijk ontsluiten van de milieudossiers gecontinueerd;
  • Is gestart met de verkenning of de digitalisering van de bouwdossiers (van voor 2010) gedigitaliseerd moeten worden en op welke wijze de toegankelijke ontsluiting van de bouwdossiers moet plaatsvinden.

Project bezuinigingen 2015-2018 'taakstelling omdenken'

Op de taakstelling van € 150.000 is in 2016 € 80.000 gerealiseerd door het laten vervallen van een accountmanager. Het onderzoek sportbedrijf is afgerond met een notitie aan de raad waarin het college heeft aangegeven op dit moment geen voordeel te zien in een sportbedrijf. Voor het onderwerp promotie Dronten (voorheen citymarketing) is in 2016 onderzocht of dit kan worden ondergebracht in een stichting ter promotie van Dronten. Dit onderzoek heeft geleid tot een aantal aanvullende vraagstukken, die ertoe leiden dat nadere verdieping wenselijk is. De activiteiten worden derhalve op dit moment nog vanuit de gemeentelijke organisatie geregisseerd. Hiervoor wordt een deel van het frictiebudget ingezet.

Bedrijfsrestaurant

Medio 2014 is door uw raad besloten dat er vanaf april 2016 € 75.000 en de jaren erna jaarlijks € 100.000 wordt bezuinigd op de catering. Bij de besluitvorming is bepaald dat alleen de automatenservice overeind blijft en dat eventuele lunches van extern worden betrokken.
Omdat de consequenties van deze maatregel (te) fors zijn, heeft het college besloten de bezuinigingen te realiseren maar het budget structureel op te hogen met € 50.000 per jaar. Deze extra middelen zijn afkomstig van het structurele overschot op de administratiekosten als gevolg van onder andere de digitalisering en daarmee samenhangend de sluiting van de centrale repro en de gunstige aanbesteding multi-functionals en printers. Hiermee kan een eigen (versoberde) catering en ook de afsluitende netwerkborrel na afloop van de bestuursvergaderingen in stand blijven. Naast de versobering van het assortiment zijn de meest voelbare bezuinigingen het schrappen van de koffievoorzieningen bij vergaderingen en de collegelunch.
Het college heeft tevens besloten via een aanbesteding aan IMpact mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt (van IMpact zelf en uit 'de kaartenbak') in te zetten in de eigen organisatie. Een voordeel hierbij is dat met het detacheren van deze mensen bij de gemeente, het risico-tekort van IMpact vermindert.
Na een halfjaar werken is de conclusie dat de overgang naar IMpact geslaagd is.

Nieuwjaarsontmoeting

Afgelopen jaar is gekozen voor een gedeeltelijk vernieuwde opzet van de jaarlijkse Nieuwjaarsontmoeting van de gemeente Dronten. Zo heeft De Meerpaal Academie de organisatie van het programma op zich genomen met als doel een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Burgemeester, wethouders, directieleden en managers hebben hun externe relaties actief uitgenodigd voor de Nieuwjaarsontmoeting. Doel van deze vernieuwingen is om een gevarieerder en jonger publiek te trekken en de Nieuwjaarsontmoeting als een instrument van relatiebeheer in te zetten.

Verbetertraject interne controle

Voor het uitvoeren van de tweedelijns interne controles is per 1 juli 2016 een coördinator IC in dienst getreden. In het 2e halfjaar 2016 is de verdere borging van IC op de processen facturering, personeel en grondexploitaties opgepakt. Met de belastingdienst zijn in 2016 de voorbereidingen getroffen om te komen tot een convenant Horizontaal Toezicht. Dit convenant is in januari 2017 met de belastingdienst gesloten.